برای حل مشکلات یک سازمان باید شناخت و تعریف دقیقی از یک مشکل را داشت . شناسایی درست یک مشکل می تواند کمک زیادی در تعیین اهداف و اولویت بندی آنها بنماید . معمولا مدیران با تجربه برای حل مشکلات ک سازمان سعی می کنند از تجربیات مشابه در گذشته استفاده کنند . مثلا هنگامی که هزینه ها در یک بخش به طور ناگهانی افزایش می یابد از برنامه های کاهش هزینه ها که قبلا اجرای آنها موفقیت آمیز بوده است استفاده می کنند .
معمولا کارکنان برای حل مشکلات موجود ، انگیزه بسیاری دارند .کارکنان بعد از این که از وجود یک مسئله آگاهی یافتنند سعی می کنند تا آن را به مدیران خود اطلاع دهند . زیرا که آنها تصور می کنند مدیران ، امین ترین افرادی هستند که می توانند مشکلات را مدیریت کنند .
مدیران باید با اطلاعات زیادی سرو کار داشته باشند که با پیشرفت تکنولوژی رو به افزایش استهر روز صبح چند دقیقه برای یادداشت مواردی که باعث نگرانی شما می شوند اختصاص دهید. مطمئن شوید که کاملا آنها را فهمیده اید و با آنها کنار می آیید. بدین طریق شما می توانید تصویر شفاف تری از اوضاع داشته باشید و کنترل آنها راحت میشود.
هنگامی که موضوعی پیش می آید که توجه شما راجلب می کند، در ابتدا باید به ارزیابی و تشخیص آن بپردازید. اولین موضوع این است که این مورد با کار شما ارتباط پیدا می کند یا خیر. اگر ربطی به حوزه کاری شما ندارد، نیازی نیست اقدامی در ارتباط با آن انجام دهید. خودتان را محدود به مواردی کنید که به شما مربوط می شود.
همیشه تجربه خیلی مهمتر از تخصص است. تجربه شما از دهها متخصص و دکتر ارزش بیشتری دارد. تجربه شما باعث میشود در زمان برخورد با مشکلات، راهکارها و راه حلهای خوبی ارائه دهید و بتوانید مشکل را به بهترین و سریعترین شکل ممکن برطرف کنید. فقط باید دانید که چگونه مثل یک مشاور با تجربه فکر کنید. در مطالب پیشین در مورد قدمهای رسیدن به راه حل را برایتان توضیح دادیم. در این مطلب میخواهیم روشهای مشکلسنجی و تعیین راه حل را برای شما توضیح دهیم.
قبل از اینکه راهکاری را عملی کنید، باید تخصص کافی آن را هم بهدست آورید.
اگر بهدنبال یک متخصص ارزان قیمت برای حل مشکلتان هستید، کافی است تصور کنید که مشکل قلبی دارید. آیا حاضرید به ارزانترین شکل ممکن عمل قلب انجام دهید؟ اگر این کسب و کار شما است، پس سعی کنید یک متخصص خوب و کاربلد را به کار بگیرید تا بتوانید مشکلتان را بهدرستی، برای همیشه، حل کند. پول خوبی بدهید و یک بار برای همیشه مشکل را حل کنید، و مجبور هستید هر چند وقت یکبار برای حل آن هزینه کنید.
برای اینکه در هزینهها هم صرفهجویی کنید، بهتر است اول مشکل را برای خود تعریف کنید و راهکارهای احتمالی آن را هم درک کنید. سپس مشاور یا متخصص لازم را استخدام کنید تا نظر آنها را هم بدانید. هم در زمان صرفهجویی میکنید و هم در هزینه. و در عوض مطمئن خواهید بود که در مسیر درست قدم برمیدارید.